
Directx 12 ultimate
DirectX on API-rajapinta, joka antaa kehittäjille tilaisuuden lisätä mahtavia grafiikkatehosteita Microsoft Windows -pohjaisiin PC-peleihin. DirectX 12 Ultimate on DX API:n uusin versio, joka asettaa standardit uuden sukupolven peleille. DX12 Ultimate vie pelien realismin aivan uudelle tasolle säteenseurannan, Mesh Shading -varjostimien, VRS-varjostuksen ja Sampler Feedbackin tuella. GeForce RTX on ensimmäinen ja tällä hetkellä ainoa PC-laite, joka tukee näitä pelit mullistavia ominaisuuksia.


DXR (DIRECTX-SÄTEENSEURANTA)
DirectX-säteenseurannan avulla pelit voivat simuloida valon käyttäytymistä ja tuottaa realistisia ja kauniita yleisen valaistuksen, heijastusten ja varjojen kaltaisia grafiikkatehosteita. GeForce RTX -grafiikkasuorittimet on suunniteltu alusta alkaen säteenseurantalaskennan kuormituksia varten. Pelkästään säteenseurantaan käytettävät RT-ytimet, joita käytetään vain GeForce RTX -näytönohjaimissa, tekevät miljardeja sädelaskentoja sekunnissa, mikä parantaa suorituskykyä ja mahdollista jopa kolminkertaisen freiminopeuden DXR-peleissä ja -sovelluksissa. Tämän ansiosta reaaliaikainen säteenseuranta on mahdollista ensimmäistä kertaa koskaan.
VRS (VARIABLE RATE SHADING)
VRS on GeForce RTX -grafiikkasuorittimien tukema renderöintitekniikka, joka tehostaa suorituskykyä säätelemällä kuvan eri osien varjostusten piirtonopeutta. VRS-tekniikka mahdollistaa NVIDIAN mukautuvan varjostuslaskennan, jossa liike ja värimuutokset mitataan freimi kerrallaan ja varjostuksen piirtonopeutta lasketaan niissä freimin osissa, joissa sitä ei tarvita, kuten kattoluukuissa ja seinissä. VRS-tekniikkaa voidaan hyödyntää myös VR-peleissä foveated-renderöinnissä, jossa kuva piirretään yksityiskohtaisempana sinne, minne katseesi kohdistuu, ja vähemmän tarkempana näkökenttäsi äärialueille.

VRS-varjostuksen tukemat varjostuksen piirtonopeudet ja esimerkkifreimi
MESH SHADING -VARJOSTUS
Jos olet koskaan pelannut avoimen maailman pelejä, tiedät varmasti, että niissä yksityiskohtien määrän nostaminen heikentää pelin suorituskykyä merkittävästi, koska suorittimien antamien piirtokäskyjen määrä kasvaa ylitsevuotavan suureksi. Mesh Shading -varjostusta käytettäessä grafiikkasuoritin säätelee yksityiskohtien määrää ja objektien tesselointia älykkäästi, mikä sallii tuhansia objekteja sisältävien avoimien maailmojen graafisen piirtämisen.
SAMPLER FEEDBACK
Sampler Feedback noudattaa samaa logiikka kuin VRS-varjostus: grafiikkasuorittimen kuormitusta pienennetään ja suorituskykyä parannetaan grafiikkalaskentaa järkeistämällä. Sampler Feedback parantaa tekstuuri- ja varjostinlaitteistojen välistä laskentaa. Sovelluskehittäjät ja pelimoottorit voivat käyttää Sampler Feedbackin ansiosta kehittyneitä tekstuurien striimausalgoritmeja, joiden avulla voidaan luoda suuria avoimia maailmoja täynnä kauniita suuren resoluution tekstuureja ilman pelikokemusta häiritsevää kuvan värinää tai tekstuurivirheitä. Sampler Feedbackia voidaan hyödyntää myös tekstuuritilavarjostuksen renderöinnin tehostamisessa
DirectX 12
Ultimate -PELIT JA RTX



© 2020 NVIDIA Corporation. NVIDIA, NVIDIA-logo ja GeForce ovat NVIDIA Corporationin tavaramerkkejä tai rekisteröityjä tavaramerkkejä. Kaikki oikeudet pidätetään.